maandag 14 juli 2014

Cirkels

Op 25 juni j.l. is een lieve en bijzondere vriendin van ons overleden. Gelukkig hebben we elkaar voor dat ze aan haar reis met onbekende bestemming is vertrokken gesproken en vast kunnen houden! Twee weken voor haar overlijden belde ze met de vraag of ik voor haar een kussen wilde vilten voor in de kist. Dit leek haar wel zo prettig liggen. En ook vroeg ze mij of ik een kussen wilde vilten voor haar man. Haar zelf lukte het niet meer om dit nog te doen. Natuurlijk heb ik met liefde aan dit verzoek voldaan.
Ze was een echte levenskunstenaar die zelf graag schilderde, bezig was met keramiek, graag naar muziek luisterde, dol op dieren enz. enz., kortom een veelzijdig mens!
Dit kussen heb ik voor haar gemaakt.

 

Ik heb witte en gele merinowol gebruikt voor de ondergrond en zijdevezels voor de cirkels. De cirkels zijn met elkaar verbonden en vormen samen een grote cirkel. De achterkant is gemaakt van de zelfde materialen.

Hier ben ik ook weer van een cirkel uitgegaan, waar alles in samenkomt of juist uit vandaan ontstaat.
Ze was er heel blij mee, leven en dood horen bij elkaar, ze zag dit gegeven ook als een cirkel.
Voor haar man heb ik dit kussen gemaakt. Onze vriendin was van plan om een poos als uil terug te komen, dus heb ik er, je moet wel goed kijken en een beetje fantasie hebben, een uil in verstopt. Hij is heel gelukkig met het kussen.

Een poosje geleden heb ik met een aantal vrouwen van een spingroep een dagje gevilt in Pingum. Daar heb ik lapjes gevilt van restjes naaldvilt en in repen geknipte sjaaltjes. Deze heb ik in rondjes geknipt en ik ben er mee gaan stoeien op een ondergrond van grijze merino en bergschaapwol.

De lap is klaar, ik wil er nog op gaan borduren maar ik heb nog niet helemaal duidelijk hoe en wat. Het is de bedoeling dat het een wandkleed wordt!

Ook staat er eindelijk weer wat op mijn weefgetouw!!! Mijn vorige project is verwerkt en erg naar mijn zin geworden. Het helpt natuurlijk ook heel erg dat wanneer ik het draag ik heel veel complimenten krijg!

Ik ben nu bezig met het weven van theedoeken, grijs met vrolijk geel in een wafelbinding.


Ook spinnen we tussen de bedrijven door rustig verder aan de bruine alpacavacht.
We zijn natuurlijk ook nog aan het breien, maar dat wordt een kraamcadeautje, dus blijft dat nog even een geheimpje.

1 opmerking: